Scandalul Qatargate dă Europei o mare bătaie de cap. Doha amenință voalat UE
Mega-scandalul de corupție din Parlamentul European, care are în centrul atenției statul Qatar, a apărut într-un moment dificil pentru țările din UE, lovite de lipsa de gaze naturale. Cu o Europă disperată să renunțe la dependența de Rusia, criza din PE arată că nu există o alternativă ușoară de renunțare la resursele energetice ale Moscovei.
Qatar este implicat în scandalul de corupție din Parlamentul European
Qatarul se află în centrul acuzațiilor de corupție pentru influențarea unor decizii politice, fapte care s-au transformat în cel mai mare scandal din istoria UE. În calitate de exportator major de gaz natural lichefiat (GNL), acest stat din Golf este, de asemenea, vital pentru planurile Europei de a face față crizei energetice.
Importanța sa ca sursă de încredere de gaze va crește în perioada următoare, adăugând un nivel de complexitate ecuației diplomatice pentru națiunile din blocul comunitar, dacă anchetatorii belgieni vor implica oficial regimul de la Doha în ancheta lor de corupție, care se află în curs de desfășurare.
Ce înseamnă Qatargate pentru Europa
Situația actuală arată că, în lumea geopoliticii energetice, rareori există opțiuni ușoare. Gazul din Qatar a reprezentat puțin sub 5% din importurile de GNL ale UE până în 2022, arată datele Comisiei Europene. Totuși, importanța puterii de la Doha pentru securitatea energetică a Europei va crește datorită unei mega-extinderi a capacității sale de producție de GNL, două proiecte majore urmând să fie finalizate în 2026 și 2027.
„Mai multe țări din UE, cum ar fi Italia, au devenit mai interesate de GNL din Qatar, dar cele mai multe dintre ele au discutat despre tranzacții pe piața spot” care ar furniza gaze imediat, a spus Cinzia Bianco, cercetătoare în cadrul Consiliului European pentru Relații Externe din Berlin, scrie Politico.
„Mita este o infracțiune”
Germania este singura țară din Uniunea Europeană care a semnat un acord semnificativ pe termen lung cu Doha. Înțelegerea, deși este bună pentru securitatea energetică, riscă să devină un coșmar etic pentru guvernul de la Berlin. Întrebat, marți, dacă este corect să „cumpărăm gaz din Qatar, care mituiește deputați europeni”, ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a spus că problemele ar trebui privite ca „două lucruri diferite”.
„Mita este o infracțiune. Comerțul cu alte țări trebuie întotdeauna cântărit în raport cu consecințele morale de care dispune și, în același timp, trebuie să vezi că poți asigura securitatea aprovizionării. Și în acest caz, unde este vorba de achiziții de gaze, Europa sau Germania au interesul să compenseze pierderea de gaz rusesc. Așa că eu cred că trebuie să facem distincția între cele două”, a explicat oficialul german.
Concret, securitatea energetică este mult prea importantă ca să fie amestecată în scandalul de corupție din Parlamentul European, care a dus la demisia unuia dintre vicepreședinții instituției, Eva Kaili.
Regimul de la Doha lansează acuzații
Inițial, guvernul din Qatar a negat orice faptă greșită. Duminică, regimul de la Doha a răspuns acuzațiilor, spunând că Bruxelles a luat măsuri „discriminatorii” împotriva sa pe baza unor informații „inexacte”.
Potrivit unui diplomat din peninsulă, răspunsul Parlamentului European la scandal ar putea „afecta negativ cooperarea regională și globală în materie de securitate, precum și discuțiile în curs despre sărăcia energetică și securitatea globală”.
Săptămâna trecută, PE le-a interzis reprezentanților Qatarilor să intre în incintă și a suspendat legislația referitoare la țară, care include liberalizarea vizelor. Măsura a urmat acuzațiilor de corupție.
Totodată, Doha a criticat Belgia pentru că nu a informat statul din Golf despre anchetă, despre care autoritățile belgiene au spus că a durat mai mult de un an înainte de a face prima arestare în această lună. În plus, scandalul ar putea pune mai multă presiune asupra coaliției germane, în care Verzii s-au trezit în poziția incomodă de a fi nevoiți să susțină acorduri pentru noi livrări semnificative de combustibili fosili.